Maritieme kopjes en mokken |
Home |
Rederijen | Landen | Neven organisaties | Gastenboek | Contact |
Nederland |
Anthony Veder |
Tekst volgt. |
B.V. Bureau Wijsmuller |
1906: Opgericht door Johns. F. Wijsmuller. - sleep en bergings bedrijf. Wijsmuller begint met het uitbrengen van schepen. In 1913 koopt hij zijn eerste sleepboot. De thuisbasis voor de Wijsmuller schepen was in de eerste jaren Vlaardingen. In 1919 neemt Wijsmuller enkele boten van Zurmülen over en daarbij ook de bergingsstaitons Den Helder en IJmuiden. Door de snelle uitbreiding van de vloot en de "luxe" aan boord kwamen diverse officieren van Smit (o.a. J. Kalkman en M. de Koe) naar Wijsmuller. In 1920 wordt een bijkantoor in IJmuiden geopend. Later wodt in IJmuiden het hoofdkantoor gevestigd en krijgen de schepen IJmuiden op het achterschip. In 1936 wordt het bedrijf, door familie omstandigheden, verkocht aan Goedkoop, later dochter van de KNSM. De zonen van J.F. Wijsmuller hebben ondertussen hun sporen in de zeevaart verdient en zijn een "uitzendbureau" begonnen. In 1955 komt Bureau Wijsmuller onder bestuur van Jan Wijsmuller. In 1961 komen alle aandelen weer in handen van de familie Wijsmuller. In 1976 betreed Wijsmuller het gebied van het zwaar transport. In 1984 neemt Wijsmuller de sleepdienst van Willem Muller uit Terneuzen over. Heerema verkrijgt 40 % van de aandelen Wijsmuller in 1989. In 1991 gaat deze sleepdienst over naar de Unie van Redding en Sleepdiensten te Antwerpen (URS). Ook wordt in 1991 de rederij SmitWijs Towage opgericht. In 1993 worden Wijsmuller Transport en Dock Express samengevoegd tot Dockwise. Heerema, al eigenaar van de half afzinkbare schepen en Van Ommeren worden eigenaar van Dockwise. In 1999 wordt Goedkoop overgenomen door Wijsmuller en in 2000 wordt Corry Towage overgenomen. In 2001 neemt Svitzer, onderdeel van A.P. Møller - Mærsk, Wijsmuller over. De sleepdienst krijgt een nieuwe naam: SvitzerWijsmuller. |
B.V. Kustvaartbedrijf Moerman |
BigLift Shipping B.V. |
2001: Door naamswijziging onstaan. - vervoert zware lading. Door 100% overname van de aandelen Mammoet door Spliethoff en het behoud van de naam Mammoet door Van Seumeren mag de naam niet meer gebruikt worden en wordt deze veranderd in BigLift. |
Crown Line |
1988: Door naamswijziging ontstaan. - vervoert passagiers. Zie Stoomvaart Maatschappij Zeeland. |
Dockwise Shipping B.V. |
1993: Onstaan door samenvoeging Wijsmuller Transport en Dock Express. - vervoert zware lading. In 1988 komen de zwaar transport schepen in handen van de bank. Wijsmuller houd de optie tot eerste koop als er weer voldoende geld in het bedrijf is. In 1989 wordt er samenwerkingsverband getekend tussen Wijsmuller en Heerema Offshore. De zwaar transportvloot wordt terug gekocht en Heerema wordt voor 75 % eigenaar. In 1993 gaan Wijsmuller Transport (Heerema) en Dock Express (Van Ommeren) samen op in Dockwise. In 2006 wordt Dockwise verkocht aan een investeerders groep. De rederij blijft bestaan, het logo wijzigt. |
Flinter Shipping B.V. |
1989: Opgericht. - vervoert droge bulk en stukgoed lading. In 2000 neemt Flinter Ancora Shipping over |
Gebr. Broere B.V. |
1922: Basis voor de rederij gelegd door Koos en Bas Broere. - vervoert natte bulk lading. In 1930 beginnen de broers met binnenvaartschepen. Pas in 1949 wordt het eerste zeeschip gekocht. Het kantoor is dan verhuisd van Groot Ammers naar Dordrecht. Tot 1965 heeft Broere naast tankers ook nog droge lading schepen. In 1968 wordt de rederij verkocht aan het amerikaanse Tenneco Holland Inc. Deze verkoopt Broere in 1988 weer aan Pakhoed Holding. Door reorganisaties wordt in 1999 het logo "GB" vervangen door "Vopak" en de rederij krijgt een nieuwe naam, Vopak Chemical Tankers. In 2001 wordt een samenwerkingsveband met John T. Essberger opgezet. Vopak verkoopt de vloot in 2004 aan Essberger. Het "GB" logo komt weer in de pijp. In 2008 wordt het "GB" logo vervangen door de "E" van Essberger. Hiermee komt een einde aan de naam Gebr. Broere en Broere Shipping. |
Heerema Marine Contractors |
Tekst volgt. In 1989 verkrijgt Heerema 40% aandeel in Wijsmuller. Heerema, eigenaar van de zwaar transport schepen van Wijsmuller, wordt door samenvoeging van Wijsmuller transport en Dock Express in 1993 mede eigenaar van Dockwise. |
Holland Maas Shipping BV |
Tekst volgt. |
International Transport Contractors |
JR Shipping |
1993: Opgericht door Jan Reijer Arends. - vervoert containers. Begonnen als kapitein eigenaar. |
KNSM Kroonburgh |
Tekst volgt. |
Koninklijke Nedlloyd N.V. De geschiedenis van |
Een korte toer langs de rederijen waaruit Nedlloyd is ontstaan. |
Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM) |
1856: Opgericht. - vervoert droge lading. In 1875 wordt de oprichtingsakte van de NV Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) getekend in Amsterdam. De KNSM krijgt de directie over deze nieuwe NV. In 1975 verkrijgt de KNSM 50 % aandeel in Reederij Gebr. Goedkoop. Ze verkoopt dit deel in 1979 aan Wijsmuller. De KNSM werkt samen met de CAVN en de FGM in de Trident service. In 1981 voegt de KNSM zich bij de Nedlloyd groep |
Stoomvaart Maatschappij Nederland |
1870: Opgericht In 1920 participeert de SMN samen met acht andere rederijen in de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart maatschappij (VNS). |
Koninklijke Rotterdamsche Lloyd (KRL) |
1875: Opgericht. - vervoert droge lading. Na de eerste wereld oorlog participeert de Rotterdamse Lloyd samen met acht andere rederijen in de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart maatschappij (VNS). |
Koninklijke Pakket Maatschappij (KPM) |
1888: Opgericht. - vervoert droge lading. De KPM vaart tussen de grote havens in Indonesië en in de Indonesische archipel, met voornamelijk passagiers, vracht en post. Na een conflict in 1952 tussen de Nederlandse en Indonesische regering kreeg de KPM concurentie in de archipel van de Indonesische Staatsmaatschappij P.T. Pelayanan Nasional Indonesia (Pelni). |
Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij N.V. (VNS) |
1920: Onstaan door een samenwerkingsverband tussen acht rederijen. vier Amsterdamse rederijen; - SMN, KNSM, JCPL, KPM. en vier Rotterdamse rederijen; - KRL ,NASM, Stoomvaart Maatschappij De Maas, Nievelt Goudriaan. Na WO I is er veel vraag naar scheepsruimte. Door samenwerking onstaat een krachtige combinatie. |
Koninklijke Japan-China Pakketvaart Lijn (KJCPL) / Royal Interocean Line (RIL) |
1966: Ontstaan door samengaan van de Java China Japan Lijn (JCPL) en de Koninklijke Pakket Maatschappij (KPM) Internationaal staat de rederij bekend onder de naam Royal Interocean Line (RIL). |
In 1970 wordt de VNS opgenomen in de Nederlandsche Scheepvaart Unie. De "nieuwe" NSU is de voorloper van de Nedlloyd Lijnen, later hernoemt in de Koninklijke Nedlloyd Groep. |
Koninklijke Nedlloyd N.V. |
Koninklijke P&O Nedlloyd |
1997: Ontstaan na een fusie tussen de Nedlloyd Lijnen en P&O. - vervoert containers. Om een grote rederij te blijven gaat Nedlloyd een samenwerkingsverband aan met P&O Containers. In 2000 heeft P&O een 50% belang in Nedlloyd en in 2004 wordt P&O Nedlloyd verzelfstandigd en krijgt het de toevoeging Koninklijk. In 2005 neemt Mærsk de Koninklijke P&O Nedlloyd over en het logo verdwijnt. |
Koninklijke Wagenborg Shipping B.V. |
Mammoet Shipping B.V. |
1973: Opgericht binnen Mammoet Transport. - vervoert zware lading. Mammoet Transport wordt opgericht door Reederij Gebr. Goedkoop en Van Wezel uit Hengelo in 1971 opgericht. In 1975 neemt Mammoet Big Lift over van de HAL. Mammoet wordt een KNSM dochter in 1978. Door het opgaan van de KNSM in Nedlloyd in 1981 wordt Mammoet een onderdeell van Nedlloyd. Bij reorganisatie van de rederij komt Mammoet in handen van kranenbedrijf van Seumeren. In 2000 verkoopt Van Seumeren het volledige aandelenpakket Mammoet Shipping aan Spliethoff. Van Seumeren behoud de naam Mammoet en Spliethoff hernoemt Mammoet naar BigLift. |
N.V. Gebr. de Haas Tankervaart |
1952: Opgericht. - vervoert natte bulk. Begint de rederij met binnenvaart schepen en later droge bulk lading schepen, in 1962 gaat men zich toeleggen op de tankvaart. Begonnen in Bergen op Zoom, verhuist de Haas in 1966 naar Rotterdam. In 1973 verkoopt de haas de binnenvaart vloot en zeeschepen aan Nedlloyd. Tot 1977 blijft de naam bestaan, daarne verandert deze in Nedlloyd Bulkchem. |
N.V. Phs . van Ommeren |
Tekst volgt. In 1993 gaat de dochter onderneming Dock Express samen met Wijsmuller Transport verder onder de naam Dockwise Shipping. Van Ommeren neemt in 1997 de schepen van Czech Ocean Shipping over. |
Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij (NASM) / Holland Amerika Lijn (HAL) |
1871: Opgericht als Plate, Reuchlin & Co. - vervoert passagiers. Antoine Plate en Otto Reuchlin willen met deze NV een directe verbinding opzetten naar Amerika. In 1873 wordt de naam omgezet naar NASM. Later wordt hier Holland-Amerika lijn aan toegevoegd. Door concurentie van het vliegtuig, stopt de NASM met de passagiersvaart, verkoopt in 1975 de vrachtschepen. Mammoet koopt Big Lift, een onderneming van de HAL in 1979. 1973, de naam wordt ingekort naar Holland Amerika Lijn (HAL). De rederij verlaat Rotterdam in 1978 en in 1988 neemt Carnaval Cruise de rederij over. |
North Sea Ferries |
1960: Opgericht. - vervoert passagiers en vracht. Eind 1969 verkoopt de Nedlloyd zijn aandeel van North Sea Ferries aan P&O. De rederij wordt omgedoopt naar P&O North Sea ferries en in 2002 wordt dit P&O Ferries. |
Rederij Theodora B.V. |
Tekst volgt. |
Sleepdienst B. Iskes & Zn. |
1968: Ben Iskes neemt de sleepdienst van Jaap Visser in IJmuiden over. - sleep en bergingsbedrijf. |
Smit Nederland B.V. |
1842: Basis voor de rederij wordt gelegd door Fop Smit. - sleep en bergingsbedrijf. Fop Smit voorziet schepen die haven van Rotterdam willen aanlopen van advies en zorgt voor een veilige doorvaart. Na zijn dood gaan zijn zonen verder en bouwen de rederij L. Smit & Co uit. In 1892 wordt de eerste zeesleper gebouwd. In 1923 sluiten concurenten Smit en de Internationale Sleepdienst een pact en gaan verder als L. Smit & Co Internationale Sleepdienst. In 1991 gaat de sleepdivisie samen met Wijsmuller en vormen Smitwijs. In 2009 neemt Boskalis een meerderheidsbelang in Smit |
Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V. |
1921: Opgericht door Johan Frederik Spliethoff. - vervoert stukgoed en droge bulk. Begonnen als bevrachtingskantoor gaat zoon Herman verder met het uitbouwen van het kantoor met schepen. De schepen krijgen de achtervoegsel "gracht". In 2000 verkrijgt Spliethoff 100 % aandeel in Mammoet Shipping. De naam van de rederij moet verandert wordenen gaat in 2001verder onder de naam Big Lift. In 2002 wordt Transfennica Oy overgenomen en in 2003 Wijnne en Barends. |
Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) |
1875: Opgericht als NV Stoomvaart Maatschappij Zeeland. - vervoert passagiers. In 1875 opgericht door de KNSM, prins Hendrik en een aantal particulieren. Na het afsluiten van een contract met de Nederlandse post veranderd de naam in Stoomvaart Maatschappij Zeeland, Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V. Door de jaren heen wordt er vanuit Vlissingen gevaren naar: Sheerness, Queensborough, Folkstone en Harwich. Vanaf 1946 wordt de afvaarthaven definitief Hoek van Holland. In 1952 gaat de SMZ een samenwerkingsverband aan met British Rail. Stena verwerft in 1989 de aandelen SMZ en in 1990 die van Sealink UK Ltd. De naam veranderd diverse malen; 1968; Sealink, 1986; Hoek-Harwich, 1988; Crown Line, 1989; Stena Line BV. |
Vopak Chemical Tankers |
1999: Onstaan door naamswijziging van rederij Gebr. Broere. - vervoert natte bulk lading. In 2001 wordt een samenwerkingsveband met John T. Essberger opgezet. Vopak verkoopt de vloot in 2004 aan Essberger. |
WEC Lines |
Tekst volgt. |
Willem Muller B.V. |
Informatie nog niet gevonden. In 1984 wordt Willem Muller overgenomen door Wijsmuller. |