Maritieme kopjes en mokkenEnglish

Home
Rederijen Landen Neven organisaties  GastenboekContact



Duitsland


Argo Shipping GMBH

 1896: Opgericht als Dampfschifffahrtsgesellschaft Argo AG door Heinrich Friedrich Bisschoff.

- cargadoor voor diverse ladingen

Van het begin tot WO I werkt Argo nauw samen met de Norddeutscher Lloyd (NDL). Zet diverse rederijen op, koopt en verkoopt schepen, neemt scheepvaartlijnen over en vercharterd schepen.
Van de 30 schepen die Adler heeft zijn er aan het einde van WO I nog 18 over. Hiervan moeten er 9 schepen overgedragen worden aan Engeland en Frankrijk.
In 1922 komt een meerderheid van de aandelen in handen van de Roland Linie AG. Er wordt een nieuwe maatschappij opgericht, Dampfschifffahrts gesellschaft Argo mbH, die de europa lijnen van de Roland Linien Ag overneemt. Eind 1925 neemt de NDL de Roland Linien over en begin 1926 verdwijnt het Argo logo. In 1933 richt de NDL echter een nieuwe rederij op, Argo Reederei Ag. Met Richard Adler als directeur wordt de rederij in 1936 hernoemd in Argo Reederei Rederei Richard Adler & Co.
Aan het einde van WO II heeft de rederij 18 schepen verloren en zijn er 20 schepen toegewezen aan de geallieerden.
In de jaren hierna, neemt Argo diverse rederijen over, veranderd de naam in 1952 naar
Argo Reederei Richard Adler & Söhne en heeft eind jaren 60 ruim 30 schepen varen. Door verkoop en/of sloop neemt dit aantal af en in 1999 is Argo nog een cargadoor met service naar Finland en Engeland.


Aug. Bolten Wm. Miller's Nachfolger (GmbH & Co) KG

 1801: Basis voor de rederij wordt gelegd door William Miller.

- vervoert containers, droge bulk, ro-ro.

Na het overlijden van William Miller, volgt August Bolten hem op.
August Bolten richt mede de Hamburg Amerika
lijn (1847) en de Hamburg - Süd lijn (1871) op.
Omdat de Duitse vlag een goedkope vlag was, vertegenwoordigd Bolten een groot aantal rederijen, waaronder veel reders uit Zweden.
In 1962 richt Bolten samen met zijn partners de rederij TT line op.



Beluga Shiping GMBH

 1995: Opgericht als verlader.

- vervoert zware lading.

In 1997 begint Beluga met de aankoop van schepen en begint hiermee een eigen rederij.
Beluga neemt het Nederlandse GenChart BV over in 2003.
In 2008 baart Beluga opzien door een schip uit te rusten met een sky sail. Deze parachute die het schip zal voorttrekken tijdens de vaart, zal een behoorlijke besparing opleveren op het brandstofgebruik.


Bernhard Schulte

 1883: Basis van de rederij wordt gelegd met de oprichting van Schulte & Burns door Johann Hermann Schulte en Christopher Burns.

- vervoert droge en natte bulk, containers.

Schulte en Burns beginnen als cargadoor en scheepsagent. Burns stapt na 10 jaar uit de rederij. Schulte koopt in 1900 12 zeilschepen. Rond 1936 bestaat de vloot uit 36 zeegaande schepen. Na WO II moet de rederij geheel opnieuw beginnen en in 1955 heeft ze weer 16 schepen varen.
In 1967 treed Thomas Schulte toe. In 1972 wordt de Hanseatic Shipping Co. opgericht. Thomas Schulte verlaat de rederij en begint zijn eigen rederij, Thomas Schulte. In 1996 neemt de Bernard Schulte groep de 
Oldenburg-Portugiesische Dampfschiffs - Rhederei (OPDR) over.


Bugsier-, Reederei- und Bergungsgesellschaft mbH

 1866: Basis voor de rederij wordt gelegd met de oprichting Van de Vereinigte Bugsir - Dampfschiff - Gesellschaft.

- sleep en bergingsbedrijf.

Een actief directie lid van deze bergingsmaatschappij is F. Laeisz.
In 1926 verkrijgt de familie Schuchmann een meerderheidsbelang in de rederij en neemt Behrend Schuchmann de algehele leiding.
Onder zijn supervisie wordt de rederij een toon aangevend sleep - en bergings bedrijf in Duitsland.
Door de diverse overnames gedurende het bestaan ontstaat de huidige naam.


Carsten Rehder Schiffsmakler & Reederei GmbH & Co. KG

 1903: Opgericht door Carsten Rehder.

- vervoert stukgoed, containers.


Delta Shipping Lines

 2004: Opgericht.

- vervoert containers.

Delta Shipping vaart op de landen gelegen aan de Noordzee, de Scandinavische staten en Rusland.
Vevoer van en naar Frankrijk en Italië gebeurt met vrachtwagens, binnenvaartschepen en de trein.


Deutsche Afrika-Linien / John T. Essberger

 Tekst volgt.

In 2004 neemt Essberger de rederij Gebroeders Broere over.


F.Laeisz Gruppe 


1824: Opgericht door Ferdinand Laeisz.

- vervoert containers, natte en droge bulk, auto's, stukgoed, koel en vries.

Samen met andere in Hamburg gevestigde rederijen richt Laeisz 1847 de Hamburg - Amerikanische Packetfahrt Aktiengesellschaft (HAPAG) op.
De doop in 1857 van het schip Pudel, de bijnaam van Carl Laeisz zijn vrouw met krullend haar, is het begin van een voortdurende traditie om de scheepsnaam met een P te laten beginnen.

In 1861 zet Ferdinand de Hamburgischer Rettungsverein (reddingsbrigade) op. Daarnaast is Laeisz actief in de volgende rederijen: Hamburg-Süd, Adler-Linie, Kosmos, Hamburg-Calcutta Linie, Vereinigte Bugsier- und Frachtschiffahrts-Gesellschaft, Woermann-Linie, Dampfschiffsreederei Gebrüder Schiller & Co, Hamburg-Brasilianische Dampfschiffahrts-Gesellschaft, Hansa, Deutsch-Australische Dampfschiffahrts-Gesellschaft, Deutsche Levante-Linie en de Deutsche Ostafrika-Linie.

Na een dip in de scheepvaart en de noodzaak om koellading te vervoeren, neemt F. Laeisz company in 1907 een groot belang in de Afrikanische Frucht Companie.
In 1926 wordt de SS Padua, tegenwoordig Kruzestern, in gebruik genomen. Na WO II moet dit schip overgedragen worden aan de russen.
F. Laeisz  is nu een reder zonder schepen

In 1952 begint F. Laeisz weer met een koelschip aan de opbouw van de rederij.  De rederijbelangen worden door N. W. Schües in 1982 overgenomen en begint F. Laeisz Schiffahrtgesellschaft m.b.H. & Co.
N.W. Schües voegt in 1993 scheepvaartdivisie van de Deutsche Seereederei (voormalig oost duitse rederij) bij zijn onderneming en vormt zo Reederei F. Laeisz.


Hapag-Lloyd AG

 
1970: Onstaan door samengaan van Hamburg Amerikanische  Packetfahrt Actien Gesellschaft (Hapag) en de Norddeutscher Lloyd (NDL).

- vervoert containers.

In 1847 wordt
de Hamburg Amerikanische Packetfahrt Actien Gesellschaft (Hapag), mede door F. Laeisz opgericht. Adolph Godeffroy wordt de eerste directeur en heeft tot taak een snellere en betrouwbaardere dienst tussen Hamburg en New York op te zetten. De weekelijkse afvaarten en de snelle overtocht voor emigranten en het vervoer van staatspost geeft de Hapag een voorsprong op de concurenten zoals de Norddeutscher Lloyd (NDL).
Gedreven door kostenbesparing huren Hapag en de NDL in 1862 gezamelijk een stuk grond in New York om naast elkaar pieren en passagiers faciliteiten te bouwen. In 1899 gaan beide rederijen nog meer samen werken. Tussen 1900 en 1950 beleefd de rederij ups en downs. Zeker na WO II, toen het de Duitsers niet toegestaan werd om te varen over de wereld zeeën. Na een wederopbouw fuseren de
Hapag en de NDL in 1970 tot Hapag Lloyd AG.
De vaart naar China komt in 1974 opgang na een samenwerkingsverband met Rederij Rickmers. Hapag neemt in 1986 100% aandeel in Rickmers.
In 2000 komen de aandelen weer in handen van Rickmers.
Door de crisis in 2008 / 2009 komt een groot deel van de rederij in handen van een consortium van 6 bedrijfen.



Hermann Buss GmbH Cie

 1838: Opgericht door de Familie Buss in Westrhauderfern.

- vervoert containers, droge bulk.

Na het overlijden van zijn vader neemt Hermann Buss in 1958 de leiding van de rederij opzich.
Samen met zijn broer Freiderich bouwt hij de rederij uit.
Twee dochter maatschappijen worden opgezet, Reider Shipping en Medstar Shipmanagement en de samenwerking met Rederij Schulte & Bruns wordt vergroot naar een 50 / 50 basis.


Marconsult Schiffahrt (GMBH & CO) KG

 1986: Opgericht als advies bureau voor Duitse Rederijen.

- vervoert containers.

MarConsult is met deze ervaring begonnen als scheepsmanagement bureau en beheert nu een aantal schepen.


Martime - Gesellschaft fur maritime Dienstleistungen mbH

 1994: Opgericht als scheepsmanagement bureau.

- vervoert containers, natte bulk.

De geschiedenis van Martime begint in 1954 als agentschap voor een gerespecteerde Duitse reder.
Momenteel beheert Martime diverse schepen voor verschillende ladingsoorten.


Niederelbe Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co. KG

 1982: Opgericht als scheepsmanagement bureau.

- vervoert containers, natte bulk.

Momenteel beheert NSB een divers aantal schepen.


Passat Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co. KG

 1983: Opgericht door Joachim von der Heydt.

- vervoert containers.

Joachim von der Heydt is mede oprichter van de Bengal Tiger Line.




Phoenix Reederei Bereederungs GmbH & Co. KG

 1994: Opgericht te Leer.

- vervoert containers, droge lading.

Momenteel beheert Phoenix diverse schepen voor verschillende ladingsoorten.


Reederei Alnwick Harmstorf & Co

 1971: Opgericht door Alnwick Harmstorf.

- vervoert containers.

De familie Harmstorf is al geruime tijd actief in de scheepvaart. Het merendeel van de vloot wordt na 1954 gebouwd op de eigen scheepswerven. In 1971 richt Alnwick Harmstorf een scheepsmanagement op met als thuis basis Cyprus. Nadat de tonnagebelasting in Duitsland was ingevoerd, keerde Harmstorf terug naar Hamburg.
Harmstorf heeft een samenwerkingsverband met Taurus schiffahrt en Thomas Meier-Hedde GmbH & Co KG.





Reederei André Wieczorek

 1985: Opgericht door André Wieczorek.

- vervoert containers.

Reederei Wieczorek heeft een aantal schepen voor het eigen management varen.
Management Wieczorek werkt verder samen met diverse rederijen.


Reederei Thomas Schulte GmbH & Co. KG

 1883: De basis voor de rederij wordt gelegd Johann Hermann Schulte.

- vervoert containers.

Johann Hermann Schulte richt de rederij Schulte & Burns op.
In 1955 richt Bernhard Schulte zijn eigen rederij op. Zijn zoon Thomas die bij zijn vader werkt volgt zijn voorbeeld en begint zijn eigen rederij, Reederei Thomas Schulte.





Rhein-, Maas- und See schiffahrtkantor Gmbh

 Informatie nog niet gevonden.

- vervoert droge bulk, stukgoed.



Rickmers-Linie

 1859: Opgericht door Rickmer Clasen Rickmers.

- vervoert containers.

Rickmer begint in 1831 in Bremen een scheepswerf. Het zeilschip Basserman, in 1848 samen met een partner gefinancierd, is het eerste schip dat de Rickmers vlag voert. In 1895 begint Rickmers een regelmatige dienst op Oost Azië.
Na WO II kan Rickmers pas weer in 1950 beginnen met het bevaren van de wereldzeeën en opent zijn europa China lijn weer. Rickmers gaat in 1974 met Hapag Lloyd samen deze lijn uitvoeren. In 1988 neemt Hapag Lloyd alle aandelen van de Rickmers Linie over. Rickmers blijft nog wel onder eigen naam varen.
Door de groei begint Rickmers in 1998 een tweede rederij, genaamd Atlantic.
Bertram Rickmers koopt in 200 de aandelen Rickmers van Hapag terug en brengt de Rickmers Linie weer in de familie.


Rigel Schiffahrts GmbH & Co. KG

 1991: Opgericht te Leer

- vervoert natte bulk.




Schiffahrtgesellschaft Oltmann Verwaltung mbH

 1862: Basis voor de rederij wordt gelegd door Jürgen Oltmann.

- vervoert containers.





Seereederei Baco-Liner GmbH

 Informatie nog niet gevonden.

- vervoert lash bakken.




Team Lines

 Tekst volgt.


The Ahrenkiel Group

 1950: Opgericht door Christian Friederich Ahrenkiel.

- vervoert containers, natte en droge bulk.

In 1950 begint Ahrenkiel met een 21 jaar oud stoomschip. Enige jaren later gaat Ahrenkiel een samenwerkingsverband aan met Mamemic Line.



Wappen Reederei

 Tekst volgt.


Wessels Reederei GmbH & Co. Kg

 eind '60: Opgericht door Gerhard Wessels.

- vervoert droge bulk, stukgoed.

In 1557 wordt de naam Wessels al in diverse documenten genoemd.
In 1972 richt Gerhard Wessels de Cargo-Liner Bereederungsgesellschaft en in 1976 de River Line GmbH op.