Maritieme kopjes en mokken |
Home |
Rederijen | Landen | Neven organisaties | Gastenboek | Contact |
Duitsland |
Argo Shipping GMBH |
Aug. Bolten Wm. Miller's Nachfolger (GmbH & Co) KG |
Beluga Shiping GMBH |
Bernhard Schulte |
1883:
Basis van de rederij wordt gelegd met de oprichting van Schulte &
Burns door Johann Hermann Schulte en Christopher Burns. - vervoert droge en natte bulk, containers. Schulte en Burns beginnen als cargadoor en scheepsagent. Burns stapt na 10 jaar uit de rederij. Schulte koopt in 1900 12 zeilschepen. Rond 1936 bestaat de vloot uit 36 zeegaande schepen. Na WO II moet de rederij geheel opnieuw beginnen en in 1955 heeft ze weer 16 schepen varen. In 1967 treed Thomas Schulte toe. In 1972 wordt de Hanseatic Shipping Co. opgericht. Thomas Schulte verlaat de rederij en begint zijn eigen rederij, Thomas Schulte. In 1996 neemt de Bernard Schulte groep de Oldenburg-Portugiesische Dampfschiffs - Rhederei (OPDR) over. |
Bugsier-, Reederei- und Bergungsgesellschaft mbH |
1866: Basis voor de rederij wordt gelegd met de oprichting Van de Vereinigte Bugsir - Dampfschiff - Gesellschaft. - sleep en bergingsbedrijf. Een actief directie lid van deze bergingsmaatschappij is F. Laeisz. In 1926 verkrijgt de familie Schuchmann een meerderheidsbelang in de rederij en neemt Behrend Schuchmann de algehele leiding. Onder zijn supervisie wordt de rederij een toon aangevend sleep - en bergings bedrijf in Duitsland. Door de diverse overnames gedurende het bestaan ontstaat de huidige naam. |
Carsten Rehder Schiffsmakler & Reederei GmbH & Co. KG |
1903: Opgericht door Carsten Rehder. - vervoert stukgoed, containers. |
Delta Shipping Lines |
Deutsche Afrika-Linien / John T. Essberger |
Tekst volgt. In 2004 neemt Essberger de rederij Gebroeders Broere over. |
F.Laeisz Gruppe |
1824: Opgericht door Ferdinand Laeisz. - vervoert containers, natte en droge bulk, auto's, stukgoed, koel en vries. Samen met andere in Hamburg gevestigde rederijen richt Laeisz 1847 de Hamburg - Amerikanische Packetfahrt Aktiengesellschaft (HAPAG) op. De doop in 1857 van het schip Pudel, de bijnaam van Carl Laeisz zijn vrouw met krullend haar, is het begin van een voortdurende traditie om de scheepsnaam met een P te laten beginnen. In 1861 zet Ferdinand de Hamburgischer Rettungsverein (reddingsbrigade) op. Daarnaast is Laeisz actief in de volgende rederijen: Hamburg-Süd, Adler-Linie, Kosmos, Hamburg-Calcutta Linie, Vereinigte Bugsier- und Frachtschiffahrts-Gesellschaft, Woermann-Linie, Dampfschiffsreederei Gebrüder Schiller & Co, Hamburg-Brasilianische Dampfschiffahrts-Gesellschaft, Hansa, Deutsch-Australische Dampfschiffahrts-Gesellschaft, Deutsche Levante-Linie en de Deutsche Ostafrika-Linie. Na een dip in de scheepvaart en de noodzaak om koellading te vervoeren, neemt F. Laeisz company in 1907 een groot belang in de Afrikanische Frucht Companie. In 1926 wordt de SS Padua, tegenwoordig Kruzestern, in gebruik genomen. Na WO II moet dit schip overgedragen worden aan de russen. F. Laeisz is nu een reder zonder schepen In 1952 begint F. Laeisz weer met een koelschip aan de opbouw van de rederij. De rederijbelangen worden door N. W. Schües in 1982 overgenomen en begint F. Laeisz Schiffahrtgesellschaft m.b.H. & Co. N.W. Schües voegt in 1993 scheepvaartdivisie van de Deutsche Seereederei (voormalig oost duitse rederij) bij zijn onderneming en vormt zo Reederei F. Laeisz. |
Hapag-Lloyd AG |
| 1970:
Onstaan door samengaan van Hamburg Amerikanische Packetfahrt
Actien Gesellschaft (Hapag) en de Norddeutscher Lloyd (NDL). - vervoert containers. In 1847 wordt de Hamburg Amerikanische Packetfahrt Actien Gesellschaft (Hapag), mede door F. Laeisz opgericht. Adolph Godeffroy wordt de eerste directeur en heeft tot taak een snellere en betrouwbaardere dienst tussen Hamburg en New York op te zetten. De weekelijkse afvaarten en de snelle overtocht voor emigranten en het vervoer van staatspost geeft de Hapag een voorsprong op de concurenten zoals de Norddeutscher Lloyd (NDL). Gedreven door kostenbesparing huren Hapag en de NDL in 1862 gezamelijk een stuk grond in New York om naast elkaar pieren en passagiers faciliteiten te bouwen. In 1899 gaan beide rederijen nog meer samen werken. Tussen 1900 en 1950 beleefd de rederij ups en downs. Zeker na WO II, toen het de Duitsers niet toegestaan werd om te varen over de wereld zeeën. Na een wederopbouw fuseren de Hapag en de NDL in 1970 tot Hapag Lloyd AG. De vaart naar China komt in 1974 opgang na een samenwerkingsverband met Rederij Rickmers. Hapag neemt in 1986 100% aandeel in Rickmers. In 2000 komen de aandelen weer in handen van Rickmers. Door de crisis in 2008 / 2009 komt een groot deel van de rederij in handen van een consortium van 6 bedrijfen. |
Hermann Buss GmbH Cie |
Marconsult Schiffahrt (GMBH & CO) KG |
1986: Opgericht als advies bureau voor Duitse Rederijen. - vervoert containers. MarConsult is met deze ervaring begonnen als scheepsmanagement bureau en beheert nu een aantal schepen. |
Martime - Gesellschaft fur maritime Dienstleistungen mbH |
Niederelbe Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co. KG |
1982: Opgericht als scheepsmanagement bureau. - vervoert containers, natte bulk. Momenteel beheert NSB een divers aantal schepen. |
Passat Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co. KG |
1983: Opgericht door Joachim von der Heydt. - vervoert containers. Joachim von der Heydt is mede oprichter van de Bengal Tiger Line. |
Phoenix Reederei Bereederungs GmbH & Co. KG |
1994: Opgericht te Leer. - vervoert containers, droge lading. Momenteel beheert Phoenix diverse schepen voor verschillende ladingsoorten. |
Reederei Alnwick Harmstorf & Co |
Reederei André Wieczorek |
1985: Opgericht door André Wieczorek. - vervoert containers. Reederei Wieczorek heeft een aantal schepen voor het eigen management varen. Management Wieczorek werkt verder samen met diverse rederijen. |
Reederei Thomas Schulte GmbH & Co. KG |
1883: De basis voor de rederij wordt gelegd Johann Hermann Schulte. - vervoert containers. Johann Hermann Schulte richt de rederij Schulte & Burns op. In 1955 richt Bernhard Schulte zijn eigen rederij op. Zijn zoon Thomas die bij zijn vader werkt volgt zijn voorbeeld en begint zijn eigen rederij, Reederei Thomas Schulte. |
Rhein-, Maas- und See schiffahrtkantor Gmbh |
Informatie nog niet gevonden. - vervoert droge bulk, stukgoed. |
Rickmers-Linie |
1859: Opgericht door Rickmer Clasen Rickmers. - vervoert containers. Rickmer begint in 1831 in Bremen een scheepswerf. Het zeilschip Basserman, in 1848 samen met een partner gefinancierd, is het eerste schip dat de Rickmers vlag voert. In 1895 begint Rickmers een regelmatige dienst op Oost Azië. Na WO II kan Rickmers pas weer in 1950 beginnen met het bevaren van de wereldzeeën en opent zijn europa China lijn weer. Rickmers gaat in 1974 met Hapag Lloyd samen deze lijn uitvoeren. In 1988 neemt Hapag Lloyd alle aandelen van de Rickmers Linie over. Rickmers blijft nog wel onder eigen naam varen. Door de groei begint Rickmers in 1998 een tweede rederij, genaamd Atlantic. Bertram Rickmers koopt in 200 de aandelen Rickmers van Hapag terug en brengt de Rickmers Linie weer in de familie. |
Rigel Schiffahrts GmbH & Co. KG |
1991: Opgericht te Leer - vervoert natte bulk. |
Schiffahrtgesellschaft Oltmann Verwaltung mbH |
1862: Basis voor de rederij wordt gelegd door Jürgen Oltmann. - vervoert containers. |
Seereederei Baco-Liner GmbH |
Informatie nog niet gevonden. - vervoert lash bakken. |
Team Lines |
Tekst volgt. |
The Ahrenkiel Group |
Wappen Reederei |
Tekst volgt. |
Wessels Reederei GmbH & Co. Kg |